Afdlin Shauki  
Afdlin Shauki

"Memang setimpal! Kalau nak datang periksa keseluruhan bajet yang digunakan pun tak ada masalah. Silakan... ," ujar pengarah dan penerbit terkenal, Afdlin Shauki, mengenai isu pertikaian kos iklan pendek Tanah Tumpahnya Darahku sempena hari kemerdekaan yang dihasilkannya.

Minggu lalu, rakan seangkatannya, Ahmad Idham mempersoalkan langkah Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas) yang melaburkan sebanyak RM450 ribu hanya untuk menghasilkan promo berdurasi 2 minit 40 saat bagi tayangan pawagam.

Tidak mudah melatah, Adflin berkata, dia hanya menjalankan tanggungjawab yang diberikan kerajaan dengan sebaik mungkin.

"Saya bukan jenis yang buat kerja cincai. Saya sudah biasa menghasilkan filem dan iklan, malah pernah terlibat untuk iklan Petronas bersama Allahyarham Yasmin Ahmad.

"Pada saya kos itu (RM450 ribu) sudah dikira murah. Seperti iklan-iklan di akhbar dan TV, promo ini juga mempunyai jenis dan kualitinya tersendiri.

"Jadi apa salahnya kalau saya buat promo yang berkualiti dan terbaik demi menghargai perwira yang bertarung nyawa ketika mempertahankan Lahad Datu?," tegas Afdlin.

Turut kesal dengan tindakan rakan seninya sendiri, Afdlin bagaimanapun enggan mengeruhkan lagi keadaan dan berharap isu itu tidak lagi diperbesarkan.

"Dia (Idham) buat kenyataan itu sebelum menonton promo itu lagi. Sepatutnya dia menonton dulu dan nilaikan sendiri kualiti yang saya hasilkan.

"Hayati juga teks di akhir treler 'dari Rakyat Malaysia'... yang menunjukkan iklan ini datangnya dari seluruh rakyat Malaysia. Jadi apalah sangat dengan kos yang dikeluarkan itu berbanding penghormatan yang kita berikan kepada pejuang negara," katanya yang menjalani penggambaran selama lima hari untuk promo khas tersebut.

Takut buat filem

Menyedari kutipan filem tempatan semakin merosot sejak akhir-akhir ini, pengarah Papadom ini mengakui takut untuk menghasilkan filem lagi.

"Saya sedih dengan apa yang berlaku sekarang. Filem tempatan susah nak jual dan kalau dah tak laku ia memberikan kesan yang cukup hebat buat pembikin filem seperti saya.

"Apa yang berlaku kepada Syamsul Yusof (filem bocor di Internet) juga buat saya takut. Malah ia merupakan satu penghinaan yang besar dalam industri perfileman.
"Orang dah tak hormat karya kita dan boleh rompak sesuka hati," tegasnya.

Dalam pada itu, Afdlin turut mengulas mengenai pengurusan baru dalam Finas yang menjadi pertikaian segelintir penggiat seni.

"Dulu saya pernah lantang bersuara. Tapi apa yang saya nampak kita sebenarnya perlu duduk berbincang untuk mengatasi apa jua masalah yang berlaku.

"Jika kita tak jaga industri, tak mustahil kelak kita semua akan lingkup," tegas Afdlin.